lørdag 25. juni 2011

Intoleranse

Jeg leste en artikkel om en homoparade i St.Petersburg, der folk gikk litt vel berserke.

Om følgende bilde kan man si tre ting:

1. Heldig fotograf
2. Uheldig offer
3. Hjernedød gjerningsmann


Samtidig som vi får vite at staten New York har tatt et skritt i riktig retning ved å la homofile få gifte seg, dukker dette dritet fra St. Petersburg opp.

For hva er greien? Hva i huleste, heiteste helvete er det som feiler mennesker? Hva er det som gjør at noen påberoper seg retten til å bestemme at det de homofile tenker, mener og gjør er feil? Og hva er det som får folk til å uttrykke seg på denne måten?

Ikke intelligens, iallfall. Jeg har INGEN respekt for mennesker som velger å uttrykke seg på denne måten (altså med knytteneven), og tror at den som først tyr til vold er den som først går tom for argumenter.

Jeg er helt for at folk kan være uenige, men man må ha valide og grunngitte argumenter som støtter opp under meningene sine. Og Bibelen holder på ingen måte som argument. Man kan ikke velge ut den ene oppfatningen fra Bibelen, og samtidig unnlate å leve etter de andre reglene som finnes der. Man kan ikke utnytte bibeltekstene til egen vinning. Det står for eksempel at man ikke skal gå med klær som er laget av to forskjellige typer garn, innimellom alt dette andre....

Verden går til helvete på første klasse, tenker jeg. Det burde være svært enkelt å utvise en viss form for toleranse overfor mennesker med andre oppfatninger enn en selv. Uenigheter må foregå uten vold.

Dette gjør meg bare trist på vegne av menneskeheten.

Innslaget i Dagbladet ryster meg.

Det finnes da bedre ting å ta seg til?

1 kommentar:

  1. Jeg har ikke noe klokt svar på hvorfor mennesker er idioter. Det jeg KAN si er at jeg blir utrolig provosert av at noen kan tenke slik? HVA er greien?

    SvarSlett

Anonyme innlegg blir slettet.