søndag 27. november 2011

Språkgalninger

Jeg liker å lese. Liker det veldig godt. Uheldigvis liker jeg bedre å lese skjønnelitteratur enn faglitteratur. Det er nok derfor masteroppgaven min foreløpig er blank. Akkurat det bekymrer meg lite, da jeg etter mange års erfaring innser at jeg jobber best under press. Så nå venter jeg bare på presset.

I alle fall.....

Jeg har lest bøker av denne mannen som jeg tror må ha et rikt sjelsliv. Jeg snakker selvsagt om.......



Jo Nesbø.

Jeg har lest mye av ham nå, og forrige uke avsluttet jeg Panserhjerte. Boken om disse eplene fra Afrika som har noen festlige pigger som popper ut. Popper ut når du har eplet i munnen, slik at man kveles i sitt eget blod.



Ganske fornøyelig lesning, i grunnen.

Jeg tror Jo Nesbø kunne vært en meget farlig mann hvis han hadde bestemt seg for en voldelig og kriminell løpebane. For de tingene han skriver om er noe av det sykeste jeg har lest. Måtene å dø på, måtene kjeltringene hans tenker på.... Alt er beskrevet så grusomt bra av denne mannen, som virkelig eier språket.

Sjelden har jeg lest bøker som er så godt skrevet. Språket hans er fantastisk, og jeg har lært opptil flere nye ord. Og nye verbbøyninger. Jeg visste for eksempel ikke at å hive i presens perfektum heter har hivd. Jeg visste det ikke, jeg liker det ikke, men jeg har sjekket det - og aksepterer det.

Slike bokopplevelser gjør meg glad, selv om det handler om grusomheter. Og det gjør meg enda mer overrasket over at det finnes voksne mennesker som ikke liker å lese.

De aner ikke hva de går glipp av.

Jeg skal straks i gang med Gjenferd, men den er slettes ikke kommet som ebok ennå. Det betyr nok at jeg må ty til den gammeldagse metoden: Bok.

Det greie er at:

For en stund siden startet vi utlånshylle på jobben. Folk tar med seg bøker, og andre låner. Genialt, i grunnen.

På fredag så jeg at Gjenferd var på plass i hyllen.

Jeg gleder meg til å komme på jobb i morgen, slik at jeg nok en gang kan gå til sengs med Harry Hole.



8 kommentarer:

  1. Harry Hole har vært i seng med enormt mange nå, tenker jeg. Og ikke bare i Norge. Snakke om å ligge seg gjennom land etter land..

    Lars Kepler bør du prøve deg på neste gang. Hypnotisøren, Paganinikontraktet og Eldvittnet. Når du leser svensk, er det ingen norsk rettskriving å irritere seg over heller. Anbefales!

    SvarSlett
  2. Beskrivelsene hans setter meg helt ut til tider. Jeg har måttet stoppe lydfiler og høre dem om igjen. Han skriver helt fantastisk!

    Selv om Panserhjerte var skummel og grotesk, mener jeg fortsatt at Snømannen er den skumleste boken jeg har lest i mitt liv. Nå har jeg skjønt at Martin Scorsese skal lage film av akkurat denne boken. GRØSS! DET blir skummelt det!

    SvarSlett
  3. Jeg ser at ryktet mitt som rettskrivingsirriterer sprer seg. I like :)

    Takk for forslag, lise. Jeg har ikke lest noe av Lars Kepler, men stoler på deg.

    Snømannen var ekkel, Christina. Jeg er enig. Panserhjerte var mer grotesk, men stemningen i Snømannen var noe helt spesielt. Kanskje Gjenferd er like bra? Det er flere som sier at Gjenferd er en av de beste han har skrevet. Den, og Rødstrupe.

    SvarSlett
  4. Ja, jeg gleder meg. Skal laste inn lydboken NU!

    SvarSlett
  5. Jeg har tenkt akkurat det samme som deg! Jammen bra Jo holder seg borte fra den kriminelle løpebanen!!!! (Og hva slags uttrykk er forresten det? Den kriminelle løpebanen. På hvilket idrettsanlegg finner vi den??)

    SvarSlett
  6. Ja, det høres ut som en fryktelig skummel bane, iallfall....

    SvarSlett
  7. For de som liker krim kan jeg anbefale bøkene til Mo Hayder. Ble tipsa etter at jeg litt småskuffa la fra meg "Gjenferd" med et ønske om noe litt mer hardtslående.

    SvarSlett
  8. Takk for tipset! Mo Hayder skal jeg sjekke ut etter jeg har lest ferdig "Sorgenfri".

    Ble du skuffet av "Gjenferd", altså? Jeg likte den, men foreløpig har jeg likte Snømannen og Panserhjerte best.

    SvarSlett

Anonyme innlegg blir slettet.