mandag 2. januar 2012

Setningsmelodier og andre uhamseligheter

Det er mange tanker som surrer gjennom et usset lærerhode når man er i London. Som lærer driver man ofte og organiserer, og det er ikke fritt for at man tenker litt på hvordan ting kunne være organisert bedre når man er ute og reiser.

I så måte har London mange gode kvaliteter. I følge Wikipedia har London nesten 8 millioner innbyggere, og noen ganger føler man at alle disse skal ta samme t-bane som deg. Men systemet i rulltrappene der nede er så bra, at det går egentlig helt fint at det er så mange mennesker der. Stå til høyre, gå til venstre. Jeg blir like glad hver gang! I Norge er det mer "stå hvor du vil, gjerne midt i rulletrappen".

Denne gangen skulle man besøke Gordon Ramseys Savoy Grill, og det var et vakkert sted. Det er et slik sted der man lurer på om man kan ta albuene på bordet, eller om man da blir kastet ut.  Til tross for at mange sier at på fine restauranter får man lite mat, var det på Savoy mer enn nok på tallerkenen. Godt var det også. Jeg spiste hummersuppe til forrett, lamb cutlets til hovedrett, og en sufflé til dessert.

Etterpå dumpet vi helt tilfeldig innom Summerset house, der de hadde det stort juletre:

... og en skøytebane. Skøytebane med bar! Det er ganske genialt, og man kan se for seg at fulle folk på skøyter kan være et friskt syn i julestria :)

På puben hadde de Wine day, så da var det ikke vanskelig å kjøpe seg en flaske vin. Puber er veldig praktisk, og det er stor stemning på dem. Og det er nesten ingen engelskmenn som jobber der! I Norge er det mye svensker som jobber i servicenæringen, og i London er de fra litt mer øst i Europa.

Dagen etter gikk vi fra hotellet. Altså, spaserte på våre lange ben. I pøsende regn! Ruten under er ikke representativ siden vi på ingen måte visste hvor vi skulle til, og derfor ikke gikk rett frem. Men vi endte da opp på en pub ved British Museum en gang ut på ettermiddagen. Vi tok t-banen hjem igjen.

Sener på kvelden så vi Wicked. Fremdeles den beste musikalen jeg har sett. Basta!

Dagen etter der igjen var det nyttårsaften, og vi endte til slutt opp på London bridge for å se på fyrverkeriet, sammen med ca 1 million andre. Fyrverkeriet er fantastisk, men det sto noen svære bygninger i veien, så vi fikk ikke sett alt. Likevel en fin aften og natt!

Da vi satt på flyet hjem igjen og hørte flyvertinnen snakke, begynte jeg (selvsagt) å lure på om de lærer å snakke på den måten på en eller annen skole? Både kaptein, flyvertinner og annet flyplasspersonell snakker på samme måte. På alle språk! Det er utrolig fascinerende hvordan den samme setningsmelodien kan brukes på alle språk. Og jeg er sikker på at alle vet hva jeg mener!

Da vi landet i Bergen, ville de ikke slippe oss ut av flyplassen. Vi var stuck der som man border, og akkurat da en mann skulle til å presse inn brannalarmen, kom en annen mann løpende med nøkkel. Fjoh!

Jeg kjøpte forresten klokke på Gatwick:

Været de hadde meldt i London:

Det faktiske været var kaldt, vindfullt og regnete. 13 grader? Hahahaha! Det må i så fall være i pund!