Viser innlegg med etiketten ferie. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten ferie. Vis alle innlegg

onsdag 31. juli 2013

Hoteller, sommeren 2013

Berlin:

Hampton by Hilton:

Rom 702, dobbeltrom med balkong. Fantastisk balkong! Vi hadde balkong som gikk rundt bygget, med to balkongdører. Balkongen hadde bord og to stoler. Utsiken var helt ok. Toget gikk rett ved siden av hotellet, så det var ikke rolig å sitte på balkongen....Rommet var fint, og rimelig stort. Ikke badekar, men stor dusj. Sengene var helt ok, men litt harde. Air conditionen var meget bra.
Parkering kostet 17 euro per natt.



Ellers var været i Berlin meget bra denne gangen:






Praha:

Art hotel Prague:

Rom 501, junior suite med balkong. Hotellet ligger utenfor sentrum. Ca 20 minutter å gå inn til byen, gjennom en fin park. Hotellet ligger rett ved Generali Arena, som er fotballklubben Sparta sin hjemmearena. Rom 501 har terrasse med tidenes styggeste utsikt. Rett ut i en bakgård, og med innsyn til omtrent alle leilighetene som ligger rundt. Et vindu på motsatt side av terrassen hadde grei utsikt (se bilde). Rommet var stort og fint, og hadde egen kjøkkenkrok. De bygger noe rett utenfor, så det er litt bråkete. Air conditionen var meget bra her også. Sengene var litt for mye sprett i. Stor tv! Hyggelige folk i resepsjonen, men han som var der mest virket ikke så veldig kjent i området. Vi gikk til Praha Zoo, som ligger ca 3,5 km unna. Ikke visste vi hvor det var, og ikke visste vi hvor vi skullle gå. Men fant fram, det gjorde vi! Note to self: De uttaler t-en i butikknavnet Tesco som en d. Desco.
Parkering kostet 10 euro per natt.



Været i Praha var også svært overkommelig:





Kraków:

Qubus hotel Kraków:

Rom 435, junior suite med balkong. Hoteller ligger også denne gangen litt utenfor sentrum, og det tar ca 20 minutter å gå inn til den store markedsplassen midt i byen.  Rommet var fint, med en liten balkong med utsikt mot elven. Dette måtte man betale 10 euro ekstra for, per natt. Nåvel, man kunne i det minste skimte elven.... Air conditionen var sugete elendig, og sengen var ganske sprettete (forresten et vanlig ord i adjektivhistorier). Med vinduene åpne kunne man svært lett høre trafikken utenfor, både biler, tog og trikk. Kan ikke koble til pc med hdmi-kabel til tv. Tullete! Meget god mat i restauranten til latterlig overkommelige priser. Det er nesten pinlig å spise på en så fin restaurant, og betale 80 kroner for hovedretten.... Dette var det eneste stedet på turen at det regnet. Noe så vanvittig!
Parkeringen kostet 12 euro per natt.


Været var altså regnete, men det var også svært varmt:





Warszawa:

H15 Apartment Hotel:

Rom B002, superior junior suite med uteplass. Vel, dette hotellet var en overraskelse! Det ligger meget sentralt i forhold til den nye delen av W., men et godt stykke fra gamlebyen. Vi brukte ca 30 minutter å gå, men det er jo flatt og fint, så det gjør ikke noe. Rommet var fantastisk! Superior junior suite med ca tusen meter under taket. Stor stue med hjørnesofa og tv, kjøkkenkrok, bad med badekar + et soverom med et lite bad med dusj. Rommet hadde en liten kjøkkenkrok, og et lite spisebord. Herlige greier! Dessverre var også her air coniditonen Sucky McSuck. No effect! Superhyggelige folk i resepsjonen, og en undergrunnsparkering som virkelig var undergrunn. Langt pokker inn i fjellet måtte vi kjøre for å parkere! Husket å tipse bagasjegutten.
Parkering 40 zloty per natt.



I W. var det også fint vær, skjønner du:



Sopot:

Sofitel Grand hotel:

Rom 320, junior suite. Herre! Her snakker vi hotell! Luksus, 5 stjerner og alt som hører med slikt. Rommet var stort og lyst. To små balkonger med utsikt mot stranden og havet. Ja, og selvsagt privat strand. Myke senger, med egen putemeny der man kunne bestille nye puter. Stort bad med badekar og dusj, og en egen dusj litt lenger borte. Air condition helt ok. Stuepikene kom to ganger for dagen. Alle vi traff var superhyggelige, og hele hotellet oste av ærverdighet.
Parkering 60 zloty per natt.


Og gjett hva? I Sopot var det også fint vær:





Szczecin:

Radisson Sas Blu:

Rom 522, dobbeltrom. Helt greit hotell, helt greit rom (fra sånn ca 1985). God aircondition. Greit hotell for en overnatting, men ikke et sted man vil bo skal man være her lenger. Men hvorfor skal man være her lenger? Szczecin må da være verdens styggeste by? Hotellpersonalet er på ingen måte så hyggelige som i Sopot.
Parkeringen koster 55 zloty per natt.


Men én ting skal de ha: Det var søren meg fint vær her også! Men jeg tok bare bilde av utsikten fra hotellrommet:



Så for å oppsummere:

Kunne droppet en av nettene i W. og heller hatt en natt til i Sopot. Bortsett fra det er man svært fornøyd med årets ferie. 

Forresten: Husk å kjøpe oblat før man kjører på motorveier i Tsjekkia. Oblatene kan kjøpes på grenseovergangen eller på bensinstasjoner. Hvis man ikke har et slikt oblat i vinduet, kan man risikere å bli stoppet av morske politimenn og politidamer, og ende opp med bot. 


Nå er jeg iallfall kommet hjem, og hvordan ble været her akkurat den dagen vi kom?


Ska´kje klage!






mandag 2. januar 2012

Setningsmelodier og andre uhamseligheter

Det er mange tanker som surrer gjennom et usset lærerhode når man er i London. Som lærer driver man ofte og organiserer, og det er ikke fritt for at man tenker litt på hvordan ting kunne være organisert bedre når man er ute og reiser.

I så måte har London mange gode kvaliteter. I følge Wikipedia har London nesten 8 millioner innbyggere, og noen ganger føler man at alle disse skal ta samme t-bane som deg. Men systemet i rulltrappene der nede er så bra, at det går egentlig helt fint at det er så mange mennesker der. Stå til høyre, gå til venstre. Jeg blir like glad hver gang! I Norge er det mer "stå hvor du vil, gjerne midt i rulletrappen".





Denne gangen skulle man besøke Gordon Ramseys Savoy Grill, og det var et vakkert sted. Det er et slik sted der man lurer på om man kan ta albuene på bordet, eller om man da blir kastet ut.  Til tross for at mange sier at på fine restauranter får man lite mat, var det på Savoy mer enn nok på tallerkenen. Godt var det også. Jeg spiste hummersuppe til forrett, lamb cutlets til hovedrett, og en sufflé til dessert.





Etterpå dumpet vi helt tilfeldig innom Summerset house, der de hadde det stort juletre:





... og en skøytebane. Skøytebane med bar! Det er ganske genialt, og man kan se for seg at fulle folk på skøyter kan være et friskt syn i julestria :)






På puben hadde de Wine day, så da var det ikke vanskelig å kjøpe seg en flaske vin. Puber er veldig praktisk, og det er stor stemning på dem. Og det er nesten ingen engelskmenn som jobber der! I Norge er det mye svensker som jobber i servicenæringen, og i London er de fra litt mer øst i Europa.







Dagen etter gikk vi fra hotellet. Altså, spaserte på våre lange ben. I pøsende regn! Ruten under er ikke representativ siden vi på ingen måte visste hvor vi skulle til, og derfor ikke gikk rett frem. Men vi endte da opp på en pub ved British Museum en gang ut på ettermiddagen. Vi tok t-banen hjem igjen.






Sener på kvelden så vi Wicked. Fremdeles den beste musikalen jeg har sett. Basta!






Dagen etter der igjen var det nyttårsaften, og vi endte til slutt opp på London bridge for å se på fyrverkeriet, sammen med ca 1 million andre. Fyrverkeriet er fantastisk, men det sto noen svære bygninger i veien, så vi fikk ikke sett alt. Likevel en fin aften og natt!






Da vi satt på flyet hjem igjen og hørte flyvertinnen snakke, begynte jeg (selvsagt) å lure på om de lærer å snakke på den måten på en eller annen skole? Både kaptein, flyvertinner og annet flyplasspersonell snakker på samme måte. På alle språk! Det er utrolig fascinerende hvordan den samme setningsmelodien kan brukes på alle språk. Og jeg er sikker på at alle vet hva jeg mener!

Da vi landet i Bergen, ville de ikke slippe oss ut av flyplassen. Vi var stuck der som man border, og akkurat da en mann skulle til å presse inn brannalarmen, kom en annen mann løpende med nøkkel. Fjoh!





Jeg kjøpte forresten klokke på Gatwick:






Været de hadde meldt i London:





Det faktiske været var kaldt, vindfullt og regnete. 13 grader? Hahahaha! Det må i så fall være i pund!



onsdag 1. juli 2009

På tur i verden!


På lørdag reiser jeg. Jeg skal på bilferie i Europa, faktisk. Jeg skal besøke - eller VI skal besøke - Danmark, Tyskland, Polen, Ungarn, Slovakia, Tsjekkia og Nederland. Jeg gleder meg veldig, merker jeg. Alt er bestilt og betalt, så det er bare å kjøre avgårde!




Husvakt er ordnet, hundepass er ordnet, pengene er på plass.




Jeg har GPS i bilen, og alle adressene er på forhånd plottet inn. Jeg tror aldri jeg har vært så forberedt før en ferie.






God tur til oss!




onsdag 8. april 2009

Sverige og andre viderverdigheter.


Jeg skal på ferie. Til Stockholm går turen, og denne gangen skal jeg faktisk kjøre. Hele veien. Jeg har tenkt på at dette er noe av det beste ved å bli voksen. Friheten. Frihet til å gjøre hva man vil.


Er det ikke deilig?


Forleden natt hadde jeg så underlig inderlig lyst på spaghetti. Det var helt umulig å få sove. Jeg tenkte bare på denne italienske herligheten. Som det voksne menneske jeg er, sto jeg da opp og kokte spaghetti. Klokken halv tre om natten.


Er det ikke fantastisk?


Jeg fikk aldri lov til å gjøre sånt da jeg var liten. Jeg tror det var like greit, så uansvarlig som jeg kanskje var i min oppvekst. Men nå kan jeg. Jeg kan spise sushi hver dag, om jeg vil. Jeg kan spise sjokoladepålegg på rundstykkene mine, og jeg kan spise så mange is jeg vil. Uten noe dikke-dikk tøyseprat!


Er det ikke absolutt nydelig?


Vel. Nå skal jeg vaske huset før jeg reiser. Jeg må også betale noen regninger, og jeg MÅ huske å ta ut bosset før jeg setter meg i bilen. Og jeg må ha bensin, ja..... Og kanskje fylle på litt olje. Passet må jeg huske (sånn i tilfelle), og så bør jeg ha med litt penger.


Er det ikke deilig med denne friheten?