torsdag 29. mars 2012

Bolleblogg

Av og til lover man seg vekk som lærer. Man lover at man skal bake til elevene hvis de greier et eller annet.

Vel, min elever greide et eller annet, så i dag måtte jeg til pers.

Jeg er ingen stor baker. Gjærbakst har jeg aldri fått skikkelig til. Men jeg er grådig flink til å koke egg.

Vel, deig ble laget og satt på heving:














Deretter skal man rulle deigen til en pølse, og dele i ca 20 stykker. Disse stykkene skal bli til saftige boller. Siden jeg er grådig lur, delte jeg deigen i to emner, og delte disse igjen i 10 stykker. Svært intelell!






At disse bollestykkene ikke ble like store får stå sin prøve. Det er da ikke utseendet som teller. Noen barn er brune, noen barn er blå, og alt det der....






Etter hvert som jeg begynte å rulle disse bollene innså jeg hvor svakheten min ligger. Bolleforming. Jeg tror jeg har hender som ikke passer til bolleforming. Iallfall ikke hvis bolleformkulturen er at bollene skal være runde. Jeg gjorde mitt beste, og det får faen meg holde!







Så skal bollene etterheves, og det er visst her trikset ligger. Etterhevingstiden. Jo lenger de står, jo større og luftigere blir de. Dessuten har jeg lært av han der kokke-duden på TvNorge at man skal heve gjærbakst under plast. Han tenker nok ikke på poser fra Kiwi, men hey: Man tar hva man har! De var helt rene, og plast er plast. Jeg hevet dem i ovnen på 30 grader i halvannen time. Jeg er ganske fornøyd med det. Grunnen til at jeg hever dem i ovnen er at det er det eneste stedet jeg ikke finner hundehår. Ja, hunden min har bestemt seg for at det er vår, med dertilhørende røyterutiner.






Etter denne hevingen var bollene blitt mye større, og faktisk litt rundere. Greit, noen av dem ser ut som om de har vært i krigen, men jeg er sikker på at det er de som smaker best! Krigsbollene.







Mens bollene sto i ovnen, kunne jeg prøve ut min nye app: Timelapse.


Og til slutt ble de ferdige! Jeg sier meg fornøyd, selv om jeg glemte penslingen. Og de smaker helt fantastisk!






4 kommentarer:

  1. Jeg savner et bilde av de perfekte eggene!

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Jeg ser bare sytten boller!

    SvarSlett
  4. Nå tok jeg ikke bilde av hver eneste bolle, da. Eller hvert eneste brett med boller.... Jeg laget faktisk 39 stk!

    SvarSlett

Anonyme innlegg blir slettet.