lørdag 28. mai 2011

Musikk til frokost, musikk til kvelds...

Jeg er en følelsesmann.

Jeg innrømmer det, og det er med stolthet. Jeg er på ingen måte redd for å grine, men jeg tror jeg griner av ting som ikke alle andre griner av.


Altså, triste filmer får meg sjelden til å grine. Filmer som ender lykkelig, derimot.....Oioioi, da er det fritt fram for tårene! Slutten av den første Karate Kid-filmen, for eksempel. Grine, grine, grine...

Folk som overkommer noe, folk som blir flinke, folk som får til ting......grin, grin grin! Til og med når jeg skal skryte av elever på utviklingssamtaler kan jeg finne på å få tårer i øynene. Helt ukontollerbart.

Men...

Det er én ting som gjennom hele mitt liv har fått følelsene mine til å eksplodere, og det er musikk. Egentlig er det sangere mer enn musikk. Sangere som formidler noe annet enn ren teknikk kan jeg hører på om og om og om igjen. Jeg synes det er spennende å høre på teknisk gode sangere også, men det er spennende i 3 sanger. Så er det liksom over.

Sangere (egentlig instrumentalister også) som kan formidle kan jeg høre på i timesvis.

For ikke å snakke om musikere som er teknisk gode OG kan formidle. Da kan jeg bare finne fram tørkerullen. Ja, til tårene, altså!!

Her er en samling av sanger(e) som rører meg, av ulike grunner:

1. Helen Sjöholm - "Du måste finnas". Jeg har ingen ord.



2. Lara Fabian - "Je suis malade". En dame som formidler bedre enn noen annen. Man trenger ikke kunne fransk for å forstå hva det handler om. Teknisk har hun også full kontroll. Full pakke!




3. Sumi Jo - "Ave Maria".  Helsiken, denne damen har så enorm kontroll på stemmen sin! Caccini sin Ave Maria er sterkt undervurdert, og jeg liker den mye bedre enn både Schubert og Bach sine.



4. David Phelps - "No more night". Nei, jeg er på ingen måte kristen. På INGEN måte. Men, denne mannen med den stemmen får plass i min grineliste. Han formidler jo som en gud (hihi), og han er kanskje den beste mannlige sangeren jeg vet om.



5. Whitney Houston - "I will always love you". Jeg husker så godt da jeg så dette i 1994. Jeg ble helt satt ut av stemmen og følelsene. Jeg blir det ennå, og tenker på hvor usigelig trist det er at hun valgte å ødelegge denne gavene med narkotika.



 6. Itzhak Pearlman - "Schindler's list, theme". Dette er bare fantastisk! Helt fantastisk!



Vel. Nok grining for i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Anonyme innlegg blir slettet.