tirsdag 22. november 2011

Nedsatt funksjonsevne.

Jeg har siden jeg var liten levd med nedsatte evner. I de fleste tilfeller har det vært mulig å skjule det godt, men noen ganger kommer det frem.

Jeg er fargeblind. Det er medfødt og kan ikke helbredes.  Wikipedia sier: Fargeblindhet og nedsatt fargesyn skyldes ofte mangel på fotopigmenter i øyet eller feil i hjernebarken (kortex).

Jeg har en feil i hjernebarken. Sukk.....

Jeg blir stadig overrasket over at mange ikke skjønner hva det er å være fargeblind. Noen tror jeg ikke ser farger i det hele tatt. Det er ikke riktig.

Jeg er fargeblind på brun og grønn, og noen tror jeg ikke ser ting som er brune eller grønne. Det er heller ikke riktig. Jeg kan levende forestille meg hvordan mine turer i skogen med Theo hadde gått for seg hvis jeg ikke kunne se trærene.

En gang var det en elev, kledd i grønt regntøy fra topp til tå, som spurte meg troskyldig: Ser du meg nå?

For meg er det sånn at jeg ikke kan si om noe er brunt eller grønt, men jeg kan fint klare å legge den grønne fargeblyanten i det grønne rommet i fargeboksen. Jeg ser at fargen på det grønne rommet er lik fargen på fargeblyanten. Jeg kan bare ikke helt si om den er brun eller grønn.....

I dag satt jeg og tok en test på nettet, og utgangspunktet var at jeg nå ganske sikkert ikke er fargeblind lenger. Det var ikke riktig.

Jeg tror egentlig jeg er blitt fargeblind på flere farger. Dette skjedde:

Hvilket tall ser jeg på figuren under?

Jeg ser 16. Alle skal se 16, sier de. Så langt, alt bra. Jeg tror ikke jeg er fargeblind lenger.

Neste figur:


Oh, how the mighty have fallen.....

Så lenge var en eller annen i paradis, ja..... You should see the number 2.

Jeg tenker det må være feil. You should see nothing, burde det stått. For det er det jeg gjør. Selv om noen viser meg hvor 2 står, ser jeg det ikke. No way.

Greit, det var bare en liten hump i veien. Jeg er på dette nivået sikker på at det er noe feil med testen, og går ufortrødent videre. (Ufortrødent er forresten et fint ord).

Neste figur:



Helvete da!

5? Er det noe i veien? Jeg tror egentlig dette er en konspirasjon, og at det ikke er noen som ser noe tall her. Alle er ute etter å lure meg. Ved nærmere ettertanke tror jeg at alle følger etter meg også.... Hmmm....

Jeg prøver en siste figur:


Mhm.

Jeg ser jo med en gang firkanten, og humøret stiger. Men så er det stopp. 3 sekunder, 10 sekunder, 10 minutter....betyr ingenting. Jeg kunne sittet i en uke uten å finne noe annet enn denne firkanten.

Etter hvert kort kommer det opp en liten tekstboks som sier at hvis du har normalt fargesyn (oppskrytt....) skal du se sånn og sånn, hvis du er fargeblind på rød og grønn skal du se sånn og sånn, osv.

Jeg kunne ikke se noe, jeg. På noen! Bare masse prikker.

Så tilstanden min har forverret seg drastisk! Hvor skal dette ende?

Da jeg skulle søke på google etter bilder til dette innlegget, så bildesøket slik ut:


Komplett kaos, med andre ord!

Men jeg er dritgod på å fargelegge innenfor strekene :)







3 kommentarer:

  1. Er å fargeblind... Ganske kult å vite at man har hjernefeil liksom :)

    SvarSlett
  2. Ja, man må liksom bare eie den. Kult at du linker til fargeblind.no i navnet ditt, forresten. Bare for å gni det inn :)

    SvarSlett
  3. Hihi!

    (Hadde ikke noe mer fornuftig å si.)

    SvarSlett

Anonyme innlegg blir slettet.