onsdag 18. august 2010

Første skoledag

I dag var det første skoledag for alle de nye førsteklassingene i Bergen kommune. Hos oss på Hjellestad - og sikkert på alle andre skoler - er det for en høytidsdag å regne. Flagget er heist, lærerne har pyntet seg med kjoler og skjorter, og pyntete foreldre og pyntete elever er forventningsfulle. Rektor og avdelingsledere roper opp alle barna, og de kommer opp og stiller seg ved siden av sin lærer. Dagens første håndhilsing blir unnagjort, og når alle barna er ropt opp, går man til klasserommet.

Jada.

Vi har 43 nye førsteklassinger i år. Jeg har 15 stykker i min kontaktgruppe, og de ER små. Veldig små. Jeg kaller dem nyfødte, og de er jo det i skolesammenheng, iallfall. Og hyggelige, da. Svært hyggelige.

Dette er første gangen jeg har første trinn. Det er første gangen jeg får oppleve så små barn i mitt eget klasserom. Det er første gangen jeg skal gjennomføre (med god hjelp) lese- og skriveopplæring.

Hva har jeg begitt meg ut på?

Ikke vet jeg, men jeg har lyst å prøve hvordan det er. Jeg har alltid (faktisk) undervist på mellomtrinnet, og jeg storkoser meg med de største barna på barneskolen. Nå skal jeg prøve å storkose meg sammen med de små, og det blir en helt annen - og ny - verden. En verden fylt med meldemapper og kosebamser, Pokemon-kort og pog - og kravlete føtter og hender.

Akkurat det er jeg ikke det minste bekymret for. Jeg er så heldig å få jobbe med to fantastiske damer, som begge to har særdeles godt barnetekke. Kanskje det smitter av på meg også?

Jeg vet ennå ikke helt hva jeg føler i forhold til å ha så små elever. Ambivalensen kommer nok til å leve i meg en stund til... Jeg både gleder og gruer meg, men velger å tro at gruingen må vike plass for gledingen om ikke så altfor lenge. Jeg gleder meg til å lære ny metodikk, og jeg gleder meg til å kunne lære opp elever helt fra starten.

Men hvis jeg begynner å snakke som en småskolelærer på fritiden også, er det helt lov å kaste knekkebrød på meg.....

3 kommentarer:

  1. Du får sagt det du, Chris! Synes vi har hatt en spennende dag. Føler på meg at dette skal gå bra.

    Snakkes i morgen da!

    "Pippi åpne pakken!!!!!"

    SvarSlett
  2. Så de er pyntete disse foreldrene og elevene dine? Eller mente du at at de var pyntede? Evt. at de hadde pyntet seg?


    (sånn ellers synes jeg du hadde skrevet et nydelig innlegg)

    SvarSlett
  3. Jeg mente det jeg skrev. Og så måtte jeg kontakte Språkrådet for å få bekreftet at pyntete/pyntede er det samme.

    I eksempelet ditt står perfektum partisipp-en (pyntet/pynta) i predikativ stilling, og hovedregelen da er at ordet ikke skal bøyes. Det heter altså folkene er pynta/pyntet.



    Ellers heter det:

    det pynta/pyntede/pyntete treet

    pynta/pyntede/pyntete foreldre



    Her kan du lese mer om partisipper og adjektiv i bokmål: http://www.sprakrad.no/Sprakhjelp/Rettskriving_Ordboeker/Skriveregler_og_grammatikk/Partisipper_og_adjektiv_paa_-/.

    Så der har du den igjen, Solvig. Det er godt du er god på kommaregler, iallfall.....

    SvarSlett

Anonyme innlegg blir slettet.