søndag 26. februar 2012

Statistisk stress!

Da jeg gikk på skolen var mitt dårligste fag matematikk. Jeg skjønte det dårlig, og innsatsen min ble dessverre deretter. Alle andre fag gikk meget bra.

Merkelig i grunnen, siden jeg har en slags autistisk tallhukommelse. Matematikkforståelsen var det derimot verre med. Jeg kan forsikre alle bekymrede lesere om at jeg fint takler matematikk på barneskolenivå. Ganske greit, siden jeg er lærer på akkurat det nivået.

But I digress....

Jeg skriver masteroppgave for tiden. Om bruken av IKT blant lærerne på musikklærerutdanningene i Norge. Jeg har sendt ut en spørreundersøkelse, og har fått svar på den. Litt få svar, men dog.

Disse dataene må altså analyseres statistisk, i et program som heter SPSS.  Frekvensanalyser, konstrukter, korrelasjonsanalyser på bivariatnivå, eksplorerende faktoranalyser....

Hei, hvor det går!

Jeg ser at det nok er en mening med at jeg skal gjøre akkurat dette. Det ER meningen at jeg skal utvikle en bedre matematisk forståelse. For statistikk ER matematikk. Og jeg sliter med forståelsen.


Jada.

Men jeg gir da ikke opp av den grunn. Jeg skal forstå, og jeg skal levere inn denne masteroppgaven!

Lektortittelen har aldri vært SÅ nærme!

2 kommentarer:

  1. Å, SPSS, det vekker minner. Ser ikke ut som det er blitt så veldig mer brukervennlig på ti år heller.

    SvarSlett
  2. Nei, det er sikkert sant. Jeg har snudd på det, og innsett at det er jeg, brukeren, som ikke er SPSS-vennlig :)

    Hva brukte du det til?

    SvarSlett

Anonyme innlegg blir slettet.