Jeg er stolt eier av et fargeblindt gen. Jeg har lært å leve med det, kan du si.
Men jeg synes enkelte farger og fargenyanser er helt latterlige. Sånn som lilla og fiolett. Som til og med fargesterke individer ikke klarer å forklare forskjellen på. Når en i tillegg sa at lilla var litt sånn rød-fiolett, måtte jeg ta meg en pause. Hvordan skal JEG da klare å forklare dette til mine elever? Og hva i huleste er indigo?
Jeg gidder ikke begynne på sånn korallrød og dueblå (eller var det grå?) og sånt...
Jeg skylder på romfolket, for det gjør man visst for tiden.
fredag 14. september 2012
tirsdag 11. september 2012
Biola
Jeg har en hund som liker å spise. Alt.
Dette fører ofte til magebesvær, men i hundeverden løses det med Biola eller kefir. Surmelk.
I dag så jeg at surmelken var gått ut på dato.
Hva skjer da?
Blir den enda surere?
Life is a mystery.
Dette fører ofte til magebesvær, men i hundeverden løses det med Biola eller kefir. Surmelk.
I dag så jeg at surmelken var gått ut på dato.
Hva skjer da?
Blir den enda surere?
Life is a mystery.
mandag 3. september 2012
Genfeil
Sur, ble hun.
Og det var ikke min feil.
Men hun ble det likevel.
Jeg ble litt paff med en gang. Jeg hadde jo ikke gjort noe gale.
Plutselig innså jeg at hun ikke kunne noe for det.
Gammel dame-genet hennes hadde bare begynt å virke litt for tidlig, og min brus ble blandet med hennes surmelk og kamferdrops.
Neste gang skal jeg be kassadamen sende varene mine ned på andre siden av midtdeleren.
Og det var ikke min feil.
Men hun ble det likevel.
Jeg ble litt paff med en gang. Jeg hadde jo ikke gjort noe gale.
Plutselig innså jeg at hun ikke kunne noe for det.
Gammel dame-genet hennes hadde bare begynt å virke litt for tidlig, og min brus ble blandet med hennes surmelk og kamferdrops.
Neste gang skal jeg be kassadamen sende varene mine ned på andre siden av midtdeleren.
onsdag 1. august 2012
Opptatt mann med brukket fot
Plutselig var det så mye man skulle bedrive samtidig! I går og i dag har vi jobbet med en liten promo til den fantastiske konserten Heidi og jeg skal ha sammen i Fana kulturhus den 22.september.
Det er gøy å være i studio, og Jørn Lavoll, som vi har vært hos, er en meget dyktig og tålmodig fyr. Jeg håper det blir mer samarbeiding med han :)
Samtidig får jeg en utfordring i å legge vekk lærersiden av meg... Språknazi - that´s me!
Her er altså promoen til forestillingen, og billetter kan fremdeles kjøpes på Billettservice.
Søkeord: Music in the night.
Kommer du?
Søkeord: Music in the night.
Kommer du?
tirsdag 31. juli 2012
Agurk-OL
Til og med helt enkle saker klarer de ikke å ha kontroll på, disse norske journalistene. Når det er SÅ lite interessant å skrive om for tiden, skulle man tro at de ville klare å holde tungen i rett munn.
Klippene er hentet fra Nettavisen og Dagbladet, på samme dag og samme tid.
mandag 30. juli 2012
Music in the night
For tiden jobber Heidi Lambach og jeg hardt mot vår konsertforestilling "Music in the night" som finner sted i Fana kulturhus den 22.september. Vi skal også fremføre deler av forestillingen under Kulturnatten i Bergen helgen før.
Øverst i denne bloggen finner du linken til Music in the night-bloggen! Fint om du titter innom, og spre gjerne ordet!
Vi har også en hjemmeside:
Music in the night
Øverst i denne bloggen finner du linken til Music in the night-bloggen! Fint om du titter innom, og spre gjerne ordet!
Vi har også en hjemmeside:
Music in the night
lørdag 30. juni 2012
Bavis!
I dag kom altså vintemålet mitt! Det endelige bevis på min lektorstatus - og jeg fikk det både på norsk og engelsk!
Jeg har jo visst lenge at jeg er lektor (med tilleggsutdannelse), men det var likevel noe svært formelt ved denne konvolutten som lå i postkassen min i dag.
Se da:
Er det ikke fint? Jeg gleder meg til den første lønnsslippen med lektortittelen på! Den må vel rammes inn?
(Tittelen på innlegget kommer fra en elev, som da jeg spurte etter rimord til "avis", utbrøt med stor iver: Bavis! Da jeg spurte hva det var, sa han at det var sånn som politiet samlet inn når det hadde vært innbrudd.)
Jeg har jo visst lenge at jeg er lektor (med tilleggsutdannelse), men det var likevel noe svært formelt ved denne konvolutten som lå i postkassen min i dag.
Se da:
Er det ikke fint? Jeg gleder meg til den første lønnsslippen med lektortittelen på! Den må vel rammes inn?
(Tittelen på innlegget kommer fra en elev, som da jeg spurte etter rimord til "avis", utbrøt med stor iver: Bavis! Da jeg spurte hva det var, sa han at det var sånn som politiet samlet inn når det hadde vært innbrudd.)
tirsdag 26. juni 2012
Broken
I don't know where you doctors and nurses lose your humanity, but you lose it. You
know, if all of you at the beginning of your careers could get very sick
and very scared for a while, you'd probably learn more from that than
from anything else.
You need to start listening to your patients. They need to be heard. They need caring. They need compassion. They need attending to. Someday you're going to be on the other side of the table, and as angry as I am and as ANGRY as I always will be, I still wish you a better doctor than you were to me.
You need to start listening to your patients. They need to be heard. They need caring. They need compassion. They need attending to. Someday you're going to be on the other side of the table, and as angry as I am and as ANGRY as I always will be, I still wish you a better doctor than you were to me.
fredag 15. juni 2012
Langsom lengsel mot Lektor Lund
I dag hadde jeg eksamen i forbindelse med masteroppgaven min. Jeg leverte den 1.juni, og i dag - nøyaktig to uker etterpå - hadde jeg muntlig eksamen.
Strategien min var som følger: Å psyke meg så mye ned med tanke på forventninger til karakter at jeg uansett ville bli positivt overrasket.
Etter å ha sovet dårlig i natt, satte jeg meg i bilen kl 9, og rettet nesen og mastertankene mot Høgskolen på Stord. Hadde jeg vært 14, hadde jeg nok kalt den verdenz bezte høgskole, noe som i alle tilfeller stemmer. Eller, jeg har ikke datagrunnlag for å uttale meg om alle verdens høgskoler, men jeg driter i det akkurat nå.
Turen til Stord var som vanlig (når jeg har reist uten frk Solvig som passasjer) fylt med musikk. I dag var det Beyonce og "Love on top" som gjorde meg lettere til sinns:
Strategien min var som følger: Å psyke meg så mye ned med tanke på forventninger til karakter at jeg uansett ville bli positivt overrasket.
Etter å ha sovet dårlig i natt, satte jeg meg i bilen kl 9, og rettet nesen og mastertankene mot Høgskolen på Stord. Hadde jeg vært 14, hadde jeg nok kalt den verdenz bezte høgskole, noe som i alle tilfeller stemmer. Eller, jeg har ikke datagrunnlag for å uttale meg om alle verdens høgskoler, men jeg driter i det akkurat nå.
Turen til Stord var som vanlig (når jeg har reist uten frk Solvig som passasjer) fylt med musikk. I dag var det Beyonce og "Love on top" som gjorde meg lettere til sinns:
Da jeg kom frem til HSH, nøyaktig kl 11:05, var jeg lettere alterert og anstrengende smånervøs. Jeg pleier ikke være det, og når jeg synger for folk er jeg aldri nervøs. Men nå var det sommerfugler med i overkant store vinger i magen min.
Jeg fikk snakket litt med Bjørn som var inne før meg. Han satt og ventet på karakter, og synes opplevelsen hadde vært fin. Det gjorde meg enda sikrere på at sensorene helt sikkert skulle TA meg. Faens folk, tenkte jeg! Tenk å være så slem!
Jeg fikk rigget meg til i Konsertsalen. Macen ble gjort klar, presentasjonen så fin ut på lerretet, og notatene hadde jeg på ipad. Frk. Solvig sin trykker(t) hadde jeg fått låne, så jeg følte meg klar. Mens sensorene spiste lunsj, satt jeg alene i Konsertsalen og spilte piano og sang.
Da jeg skulle begynne presentasjonen min, var det ikke mer enn 3 tilskuere i salen. Det var veldig greit, for da kom det gjerne ikke så mange uartige spørsmål.
Presentasjonen varte i nøyaktig 29 minutter og 15 sekunder, og det gikk bra. Følte jeg. Temaet var altså "IKT og digitale verktøy i musikklærerutdanningene i Norge". Jeg fikk noen spørsmål etterpå, og svarte på dem så godt jeg kunne. Tror det gikk bra, det også.
Deretter var det "grilling" på et eget rom med sensorene. Jeg var grillmaten, og var klar for det verste. Det gikk mye bedre enn forventet. Det de pirket på, var jeg klar over at kom til å bli pirket på, og det var helt berettiget. Deretter snudde hele grillingen seg til å bli en samtale, der de var genuint interesserte i hva jeg hadde å si, og var opptatt av mine meninger. Det var en god følelse. Man følte seg som en likemann.
Så måtte jeg vente på karakteren i ca 20 minutter. 20 minutter er LENGE i sånne tilfeller, og i mitt hode tenkte jeg at følgende kom til å skje: Presentasjonen gikk bra, så jeg tenkte jeg fikk en B der. Oppgaven tenkte jeg at de kom til å vurdere til C, etter det de hadde pirket på. Jeg forberedte meg på at det var en helt grei karakter.
Da de kom ut fra diskusjonen, traff jeg dem på gangen. Sensorene, veileder og jeg. Så sa de altså at jeg hadde fått A på presentasjonen, og B på oppgaven!
Jeg ble svært lettet og glad, og kan nå kle på meg lektortittelen med hodet hevet!
Jeg er lektor med tilleggsutdannelse Lund. Det klinger fryktelig dårlig, så jeg velger å gå for: Superlektor Lund.
Jeg har vel lov å være LITT stolt?
torsdag 31. mai 2012
Masterlig!
I dag har jeg levert masteroppgaven min! Fristen er i morgen, fredag 1.juni, men nå har jeg levert. For en halv time siden hentet jeg den ferdige oppgaven hos Kopibutikken i Bergen, og nå sitter jeg med 5 stk eksemplarer. Det er en vanvittig rar følelse, og en vanvittig herlig følelse. Tenk at jeg snart er ferdig, etter 4 års studier?
Høsten 2008 begynte jeg på min mastergrad i IKT i læring, musikkfaglig profil. Studiet har foregått ved Høgskolen Stord/Haugesund, og jeg har ikke nok gode ord å si om dem. For en fantastisk studieplass, for noen fantastiske forelesere, for noen fantastiske studiekamerater - og for noen fantastisk raspeballer om torsdagene!
Det har vært en utrolig opplevelse. Jeg har alltid vært av den oppfatningen at lærere må etterutdanne seg. I yrket vårt er det superviktig å holde seg oppdatert på skoleforskning, og det er svært kjekt å få påfyll etter noen år i yrket.
Heldigvis landet jeg en plass der jeg følte jeg hadde noe å bidra med. Selv om jeg til tider har synes det har vært litt slitsomt (og har Fire kaffe å takke for at jeg har fullført), har dette gitt meg så uendelig mye!
(Nå må jeg jo si at jeg har en muntlig presentasjon igjen, og hvis jeg stryker er dette innlegget litt pinlig... Med det kan fort gå bra!)
I morgen går turen til Stord for å levere de fysiske versjonene av masteravhandlingen, og turen skal selvfølgelig gjennomføres sammen med et visst antall kaffe. Tradisjonen tro, liksom.
Jeg er nærmere enn noen gang: Lektor Lund.
Og det klinger fremdeles bra!

Høsten 2008 begynte jeg på min mastergrad i IKT i læring, musikkfaglig profil. Studiet har foregått ved Høgskolen Stord/Haugesund, og jeg har ikke nok gode ord å si om dem. For en fantastisk studieplass, for noen fantastiske forelesere, for noen fantastiske studiekamerater - og for noen fantastisk raspeballer om torsdagene!
Det har vært en utrolig opplevelse. Jeg har alltid vært av den oppfatningen at lærere må etterutdanne seg. I yrket vårt er det superviktig å holde seg oppdatert på skoleforskning, og det er svært kjekt å få påfyll etter noen år i yrket.
Heldigvis landet jeg en plass der jeg følte jeg hadde noe å bidra med. Selv om jeg til tider har synes det har vært litt slitsomt (og har Fire kaffe å takke for at jeg har fullført), har dette gitt meg så uendelig mye!
(Nå må jeg jo si at jeg har en muntlig presentasjon igjen, og hvis jeg stryker er dette innlegget litt pinlig... Med det kan fort gå bra!)
I morgen går turen til Stord for å levere de fysiske versjonene av masteravhandlingen, og turen skal selvfølgelig gjennomføres sammen med et visst antall kaffe. Tradisjonen tro, liksom.
Jeg er nærmere enn noen gang: Lektor Lund.
Og det klinger fremdeles bra!

mandag 21. mai 2012
Nye lavmål i gateunderholdningen.
Først og fremst en liten disclaimer: Jeg har lang musikkutdannelse, men er veldig bevisst på å ikke være en musikksnobb. Eller, jeg kan være det i rette omgivelser. Hvis jeg skal høre på Bergen filharmoniske orkester føler jeg at jeg kan tillatte meg å være kritisk, mens når jeg underviser 2.trinn er jeg ikke fullt så kritisk. Du skjønner tegningen.
I Bergen, og helt sikkert i mange andre byer, har det i mange år nå dukket opp gatemusikanter fra...ahem....andre land. Noen av dem er svært musikkompetente, og selger cder som bare pokker. For noen år siden var årets danske grand prix-deltager gatemusikant her i Bergen, så det kan gå på opp og frem med mange av dem.
Forutsatt at de har et snev av talent.
I dag traff gatemusikanttradisjonen er absolutt lavmål for meg. Jeg skulle inn til sentrum for å hente min Macbook pro (som har vært til reparasjon i 29 dager! 29 dager!!!), og i Gågaten satt det en liten mann. Video følger. Beklager dårlig filming, men man er da dannet. Man filmer i det skjulte, og slenger drit etterpå :)
Seriøst? Det er sånne ting som gjør at jeg mister troen på menneskene. Dette, og crocs og one-piece.
Denne lille mannen har altså tatt med seg et keyboard. På batteri. Deretter har han trykket på demo-knappen slik at keyboardet spiller en melodi. Og så faker han spilling oppå den melodien.
OG SÅ FAKER HAN DET IKKE BRA ENGANG!!!! Han trykker jo i hytt og helvete? Og midt i sangen tørker han nesen sin....
Og DETTE forventer han å få penger for? Og det verste av alt: Han HADDE fått penger for det!
Det er greit. Neste lørdag skal jeg stille meg opp i sentrum, sette på en cd med Pavarotti, og mime en sang av Céline Dion.
Samme greien.
søndag 6. mai 2012
Fjellfjotter
På fjellet i dag så jeg til min store skrekk at et eller annet stupid individ hadde vært og strødd glassbiter oppover stien. Jeg har lenge tvilt på menneskehetens intelligens (en tvil jeg ofte får bekreftet på sosiale medier og kommentarfelt på nettavisene), men at noen kan være så vidrige at de gjør slik er totalt uforståelig for meg. Jeg har opplevd dette før, og for oss hundeeiere er dette spesielt ugreit. Jeg så det heldigvis akkurat i tide, og fikk plukket opp de verste bitene. Men fy faen, altså! Sånne mennesker må da ha et tragisk liv?
Fjellturen ble likevel fin. Jeg fant en sti der ingen skulle tru at nokon kunne gå på tu(r), og selv om været har stått på shuffle i hele dag, var det sol da jeg var ute.

Jeg fant til og med et dinosaurfossil:

Så det så!
Ikke kom her og fortell meg at jeg ikke bor i verdens fineste by!

Fjellturen ble likevel fin. Jeg fant en sti der ingen skulle tru at nokon kunne gå på tu(r), og selv om været har stått på shuffle i hele dag, var det sol da jeg var ute.

Jeg fant til og med et dinosaurfossil:

Så det så!
Ikke kom her og fortell meg at jeg ikke bor i verdens fineste by!

Location:Damsgårdsveien,Bergen,Norge
lørdag 28. april 2012
Det kan fort gå bra!
I levende live er jeg ikke spesielt kritisk. Jeg får alt ut i skrift, og er svært harmonisk in person :)
Helt sant!
I dag, da jeg var på Kiwi for å handle frokost, sto jeg igjen i kø bak en eldre person som skulle bruke alle myntene sine. Nå skal jo snart 50-øringene ut av verden, så det var nok disse dette godt voksne mennesket skulle kvitte seg med. Greit nok.
Men det var noe som reddet situasjonen: En liten jente, type 2 år. Hun satt i handlevognen foran meg og sang. Av full hals.
Det kan i grunnen av og til være irriterende, men vet dere hva hun sang?
Bjelleklang!!
Og da hun var ferdig, ropte hun: "God jul!", like høyt!
Moren så lettere pinlig berørt ut, men for meg var det ukens lille høydepunkt!
Så god jul, og god helg!

Bilde fra en julekonsert :)
Helt sant!
I dag, da jeg var på Kiwi for å handle frokost, sto jeg igjen i kø bak en eldre person som skulle bruke alle myntene sine. Nå skal jo snart 50-øringene ut av verden, så det var nok disse dette godt voksne mennesket skulle kvitte seg med. Greit nok.
Men det var noe som reddet situasjonen: En liten jente, type 2 år. Hun satt i handlevognen foran meg og sang. Av full hals.
Det kan i grunnen av og til være irriterende, men vet dere hva hun sang?
Bjelleklang!!
Og da hun var ferdig, ropte hun: "God jul!", like høyt!
Moren så lettere pinlig berørt ut, men for meg var det ukens lille høydepunkt!
Så god jul, og god helg!

Bilde fra en julekonsert :)
torsdag 19. april 2012
Gal forsker
Jeg tok skrittet forleden dag. Jeg tok skrittet i retning gal forsker.
Jeg laget meg en korrelasjonsvegg. Etter streng beskjed fra veileder.
Etter at jeg hadde eksportert alle korrelasjonene fra SPSS til Excel, skulle jeg freidig nok printe dem ut på jobb.
72 A4-ark. Som jeg gjorde om til 30 A3-ark.
Disse måtte jeg så forberede meg på å lime sammen.

Saks og lim, ready to go.

5 ark bortover.....

... 6 ark nedover.
Det ble en ganske enorm plansje av det etter hvert:



Det var ikke før jeg hadde klippet og limt alt sammen at jeg skjønte at jeg kanskje ikke hadde et sted å oppbevare dette.....
Men jeg fant en vegg. Et maleri måtte fjernes, men som gal professor er det et lite offer.
Så da ble det sånn.

4680 celler å gjennomgå. 4680 korrelasjoner.
Og det verste?
Jeg synes det er gøy :)
Jeg laget meg en korrelasjonsvegg. Etter streng beskjed fra veileder.
Etter at jeg hadde eksportert alle korrelasjonene fra SPSS til Excel, skulle jeg freidig nok printe dem ut på jobb.
72 A4-ark. Som jeg gjorde om til 30 A3-ark.
Disse måtte jeg så forberede meg på å lime sammen.

Saks og lim, ready to go.

5 ark bortover.....

... 6 ark nedover.
Det ble en ganske enorm plansje av det etter hvert:



Det var ikke før jeg hadde klippet og limt alt sammen at jeg skjønte at jeg kanskje ikke hadde et sted å oppbevare dette.....
Men jeg fant en vegg. Et maleri måtte fjernes, men som gal professor er det et lite offer.
Så da ble det sånn.

4680 celler å gjennomgå. 4680 korrelasjoner.
Og det verste?
Jeg synes det er gøy :)
Location:Svingen,Bergen,Norge
onsdag 18. april 2012
Gamle og gode?
Et eller annet sted, i et eller annet dyrt, flott hus, tror jeg de som har designet de to styggeste klesplaggene i manns minne sitter og godter seg. Jeg tror at disse plaggene (der et av dem kanskje ikke er et plaa) ble laget for å se hvor mye makt klesbransjen har, og hvor store idioter konsumentene er.
For kom ikke her og fortell meg at crocs på noen som helst måte er noe som helst fint! Det er det "schtøggeste" skotøyet som noengang har eksistert - og det sier ganske mye. Det ser ut som noe en barneskoleelev har laget på formingen. Og plutselig skulle hele verden gå med disse. Og det er ikke fordi det er fint. Kanskje de er behagelige, ikke vet jeg. Jeg har aldri prøvd crocs, og føler ikke det helt store behovet. Dessuten tenker jeg at det finnes skotøy som er behagelige OG ser bra ut.
De som lager crocs skal ha all mulig ære for at de har klart det kunststykket det er å prakke på en hel verden disse tingene. De skryter av at crocs er fantastiske å gå med, det er en drøm å ha dem på føttene. Samtidig utelater de å si at det er det styggeste skotøyet som finnes. Litt sånn uteliggerpreg på dem, synes jeg. "Hvis du tar på deg et par crocs, vil du aldri ha lyst til å ta dem av igjen." Ja, helt til du ser ned da.
Jeg synes det er greit at unger går med dem. De kan jo ikke noe for at mor og far kjøper disse vederstyggelighetene til dem. Men voksne mennesker som går med crocs på butikken? Sånne mennesker er det noe i veien med. Det er jeg helt sikker på.
Så var det en periode folk drevet og pyntet crocsene sine med diverse småpynt. Blomster, blant annet. Noe som selvsagt gjorde dem enda styggere.
Jeg har også til gode å se noen gå bortimot normalt med crocs på beina. "Croc-walk" er ikke særlig pent, skjønner du. Denne måte å gå på er spesielt utbredt blant barn.
Designerne ler hele veien til banken.
Det andre plagget som et eller annet geni har funnet opp er one piece. Også kjent som kosedress, noe jeg synes er ganske beskrivende for hvordan man bør bruke den. Til kos. Til og med da bør du ha lyset av, så folk slipper å se på det sørgelige legemet ditt i verdens styggeste plagg.
For hva i alle verden ER det der for noe? En jævla kosedress? Som kommer i ett stykke? Med glidelås? Er det noe i veien med dere?
Jeg klarer ikke å respektere folk som kjøper seg en sånn, spesielt ikke siden jeg ser hvor mye de faktisk koster. Prisen er omvendt proporsjonal med styggheten. Og igjen: Folk kjøper det ikke fordi det ser fantastisk ut, men fordi at det liksom er noe "alle" skal ha. Hva skjer egentlig med det å kunne ha egne meninger?
Setter man sammen one piece og crocs (og kanskje flat cap, ikke la meg BEGYNNE på flat cap) så har man en idiot.
I dag så jeg en person med one piece og ransel. På butikken. Hun så ut som om hun burde legges inn. Foreldre bør sette foten ned. Ikke kjøp stygge klær til barna deres. Let them keep their dignity.
Siste post på dagens program:
Når mister gamle mennesker evnen til å telle? På butikken i dag (butikken der alt skjer) så jeg det igjen: Eldre mann skal betale. Eldre mann tømmer portemoneen sin ut på varebåndet. Eldre mann ber han som sitter i kassen om å telle. Eldre mann står og venter til kassemannen har telt. Eldre mann spør om det var nok.
Kan ikke eldre mann telle selv fordi han er blitt eldre? Skjer det ved en spesiell alder?
Nei, jeg tenker at eldre mann (og mange andre eldre individer) er lat. Eldre mann gadd ikke telle de der myntene selv, og tenkte at dettte var en lettvint løsning. Dessuten vet eldre mann at pengene skal puttes opp i den mynttelleren som han hadde hengt stokken sin på. Men eldre mann gadd ikke. Eldre mann er sur og bortskjemt. Da blir yngre mann litt irritert, og tenker at eldre mann ikke skulle hatt mynter.
Jeg vil egentlig innføre det som en regel. Den dagen du ber kassemannen telle opp myntene dine, får du ikke ha mynter lenger. Den opprinnelige grunnen til at du har to hundre kroner i mynter kan vi ta en annen dag.
Men altså: Den dagen det skjer MÅ du gå over til å kun bruke kort. Hvis du ikke klarer å betale med kort fordi du ikke vet hvilken vei chipen skal være, eller du har glemt koden din, ja da er du ferdig. Takk for nå, og god natt.
Jeg kjøper iallfall ikke det at eldre mennesker ikke klarer å se forskjell på myntene. Og HVIS så er tilfelle, hvorfor skal de på død og liv betale med dem da?
For kom ikke her og fortell meg at crocs på noen som helst måte er noe som helst fint! Det er det "schtøggeste" skotøyet som noengang har eksistert - og det sier ganske mye. Det ser ut som noe en barneskoleelev har laget på formingen. Og plutselig skulle hele verden gå med disse. Og det er ikke fordi det er fint. Kanskje de er behagelige, ikke vet jeg. Jeg har aldri prøvd crocs, og føler ikke det helt store behovet. Dessuten tenker jeg at det finnes skotøy som er behagelige OG ser bra ut.
De som lager crocs skal ha all mulig ære for at de har klart det kunststykket det er å prakke på en hel verden disse tingene. De skryter av at crocs er fantastiske å gå med, det er en drøm å ha dem på føttene. Samtidig utelater de å si at det er det styggeste skotøyet som finnes. Litt sånn uteliggerpreg på dem, synes jeg. "Hvis du tar på deg et par crocs, vil du aldri ha lyst til å ta dem av igjen." Ja, helt til du ser ned da.
Jeg synes det er greit at unger går med dem. De kan jo ikke noe for at mor og far kjøper disse vederstyggelighetene til dem. Men voksne mennesker som går med crocs på butikken? Sånne mennesker er det noe i veien med. Det er jeg helt sikker på.
Så var det en periode folk drevet og pyntet crocsene sine med diverse småpynt. Blomster, blant annet. Noe som selvsagt gjorde dem enda styggere.
Jeg har også til gode å se noen gå bortimot normalt med crocs på beina. "Croc-walk" er ikke særlig pent, skjønner du. Denne måte å gå på er spesielt utbredt blant barn.
Designerne ler hele veien til banken.
Det andre plagget som et eller annet geni har funnet opp er one piece. Også kjent som kosedress, noe jeg synes er ganske beskrivende for hvordan man bør bruke den. Til kos. Til og med da bør du ha lyset av, så folk slipper å se på det sørgelige legemet ditt i verdens styggeste plagg.
For hva i alle verden ER det der for noe? En jævla kosedress? Som kommer i ett stykke? Med glidelås? Er det noe i veien med dere?
Jeg klarer ikke å respektere folk som kjøper seg en sånn, spesielt ikke siden jeg ser hvor mye de faktisk koster. Prisen er omvendt proporsjonal med styggheten. Og igjen: Folk kjøper det ikke fordi det ser fantastisk ut, men fordi at det liksom er noe "alle" skal ha. Hva skjer egentlig med det å kunne ha egne meninger?
Setter man sammen one piece og crocs (og kanskje flat cap, ikke la meg BEGYNNE på flat cap) så har man en idiot.
I dag så jeg en person med one piece og ransel. På butikken. Hun så ut som om hun burde legges inn. Foreldre bør sette foten ned. Ikke kjøp stygge klær til barna deres. Let them keep their dignity.
Siste post på dagens program:
Når mister gamle mennesker evnen til å telle? På butikken i dag (butikken der alt skjer) så jeg det igjen: Eldre mann skal betale. Eldre mann tømmer portemoneen sin ut på varebåndet. Eldre mann ber han som sitter i kassen om å telle. Eldre mann står og venter til kassemannen har telt. Eldre mann spør om det var nok.
Kan ikke eldre mann telle selv fordi han er blitt eldre? Skjer det ved en spesiell alder?
Nei, jeg tenker at eldre mann (og mange andre eldre individer) er lat. Eldre mann gadd ikke telle de der myntene selv, og tenkte at dettte var en lettvint løsning. Dessuten vet eldre mann at pengene skal puttes opp i den mynttelleren som han hadde hengt stokken sin på. Men eldre mann gadd ikke. Eldre mann er sur og bortskjemt. Da blir yngre mann litt irritert, og tenker at eldre mann ikke skulle hatt mynter.
Jeg vil egentlig innføre det som en regel. Den dagen du ber kassemannen telle opp myntene dine, får du ikke ha mynter lenger. Den opprinnelige grunnen til at du har to hundre kroner i mynter kan vi ta en annen dag.
Men altså: Den dagen det skjer MÅ du gå over til å kun bruke kort. Hvis du ikke klarer å betale med kort fordi du ikke vet hvilken vei chipen skal være, eller du har glemt koden din, ja da er du ferdig. Takk for nå, og god natt.
Jeg kjøper iallfall ikke det at eldre mennesker ikke klarer å se forskjell på myntene. Og HVIS så er tilfelle, hvorfor skal de på død og liv betale med dem da?
søndag 8. april 2012
Oppstandelsesoppgave
Det har alltid vært uforståelig for meg at folk driver og tror på denne oppstandelsen, men det får nå så være. Det fikk meg uansett til å tenke på en liten oppgave:
Hos meg kommer svangerskapet etter fødselen, fremtiden før nåtiden og døden før livet. Hvem er jeg?

Hos meg kommer svangerskapet etter fødselen, fremtiden før nåtiden og døden før livet. Hvem er jeg?

lørdag 7. april 2012
Påskeaftenproblem
Hvilket ord er det neste i denne rekken: garnull, netto, tjuefire, Essex, rotte...
Er det:
1) hus
2) lupe
3) fattig
4) magi
5) plante
6) askebeger
7) flaske

Er det:
1) hus
2) lupe
3) fattig
4) magi
5) plante
6) askebeger
7) flaske

Location:Svingen,Bergen,Norge
fredag 6. april 2012
torsdag 5. april 2012
Abonner på:
Innlegg (Atom)













